top of page

BİR AMAÇ İÇİN İŞ YAPMAK “İKİGAİ!”

Simon Sinek'in dediği gibi, “İnsanlar yaptığınız şeyi satın almaz; insanlar bunu “neden” yaptığınızı satın alır.” Muhtar Kent’e göre de artık “Business to profit” (kar için iş yapmak) dönemi bitmiş “Business to purpose” (bir amaç için iş yapmak) dönemi başlamıştır. “Sürdürülebilirlik” veya “Paydaş Kapitalizmi” olarak da işlenen bu konu Kalder tarafından online olarak düzenlenen son Kalite Zirvesinin de ana teması olmuştur.

 

Günümüz dünyasındaki kurumsal ölçekteki şirket liderleri, firmalarının amacının sadece hissedar değerini maksimize etmek değil, dünyada olumlu bir fark yaratmak da olduğuna inanıyor. Örneğin Amerika’da yapılan bir ankete göre 10 yöneticiden sekizinden fazlası, güçlü bir ortak amaç duygusunun çalışan memnuniyetini artırdığını, iş dönüşümünü kolaylaştırdığını ve müşteri sadakatini artırmaya yardımcı olduğunu düşünüyor.

 

Tam da burada “İkigai” tekniği karşımıza çıkıyor.

 

 İki (yaşam) + gai (gaye), yani yaşam amacı (a reason for being) olarak Türkçeye çevrilebilecek Japon kültürüne (Okinawa adası) ait İkigai yaklaşımı, aslında herkesin bir yaşam amacı olduğu ve kendi hayatında anlamlı bir şeyler bulabileceği konusunda yardımcı olan bir rehber niteliğindedir. İkigai’nin ulaşılması gereken bir hedeften ziyade bir yolculuk olarak adlandırılması daha doğru olacaktır.

 

Şirketler için de böylesine bir amacı belirlemek şirketlere zamansız bir anlam duygusu yani amaç kazandıracağı için iş yapma felsefesi haline gelecektir.

 

Şirketinizin amacını belirlemek için:

 

1.    Şirketinizin amacını dört dairenin kesiştiği noktada arayın:

Hem kişisel hem de Şirketinizin yaşam amacını (İkigai) bulmak istiyorsanız Şirketiniz için de Kendiniz için de aşağıdaki soruların cevabını yazmanız yeterlidir olacaktır.


Şirketinizi bir tüzel kişi gibi görerek Şirketin hissedarlarının, çalışanlarının ve diğer paydaşların toplam yaşam amacını bulun. Bu aslında yaşamdaki ve  şirketteki anlam duygunuzu tanımlamya yardımcı olacaktır. Anlamlı, özgün, inanılır ve güçlü bir amaca ulaşmak için dört daireyi de baştan sona

keşfedin. Bu amacı ararken dikkate alınması gereken sorular:

 

Dünyanın neye ihtiyacı var: Dünyada hangi spesifik, önemli karşılanmamış ihtiyaçlar var? Bu ihtiyaçları karşılamak ne kadar kritik? Biz karşılarsak ne fark edecek?


Şirketteki insanların tutkulu olduğu şeyler: Şirketteki insanları harekete geçiren şeyler nelerdir? Bu insanlar Dünyada ne gibi bir fark yaratmak istiyorlar? Bunu Şirkette yapabilirler mi?


Şirketin benzersiz olarak iyi olduğu şey: Belirli ihtiyaçları diğer şirketlerin yapamayacağı şekilde karşılanmasını sağlayacak hangi şirket yetkinlikleri vardır? Bunlar nasıl geliştirilebilir?


Şirket nasıl ekonomik değer yaratabilir: Bu düşüncelerden hangi iş fırsatları doğar?Hangi ekonomik değerler üretileblir? Şirket bu değerden yeterince yararlanabilir mi?

 

  1. Şirketin amacını temel insan ihtiyaçlarına sabitleyin:

Kurumsal bir amaç tanımlarken, bunları ele almak için sunduğunuz ürün ve hizmetler yerine temel insan ihtiyaçlarına odaklanmak çok daha önemlidir.


Çünkü;

Birincisi, çok daha ilham vericidir. Simon Sinek'in sözleriyle, neden'i (niçini) ne ve nasıldan ayıran şey budur.


İkincisi, şirketin ufkunu genişleterek mevcut pazarında Şirketi yaptıklarının ötesine taşır. Örneğin; dünyanın daha fazla TV'ye, cep telefonuna ve dizüstü bilgisayara ihtiyacı var mıdır? Yoksa bu ürünler sadece birer araç mıdır?

 

  1. Sizin ve ekibinizin derinden önemsediği şeylerle bağlantı kurun:

İşleri kişiselleştirmek, şirketin amacını tanımlamak için de çok önemlidir, çünki şirketteki tüm insanların tutkulu olduğu konuları belirlemek önemlidir.  İnsanların tutkuları ile şirketin amacı uyumlu hale geldiğinde, herkes bu ortak amacı gerçekleştirmek için elinden gelenin en iyisini yapmak için harekete geçer. Bireysel özelliklerin ötesinde, çoğu insan genellikle başkası için de iyi bir şey yapmak ister. Daha sonra bunun iş arkadaşlarına, müşterilere ve şirketin yörüngesindeki herkese nasıl yayılabileceğini görmek çok daha kolay hale gelir.

 

  1. Bir karşılıklı bağımlılık beyanında tüm paydaşları kucaklayın:

Şirketler, tüm paydaşların şirketin amacından yararlanmasını nasıl sağlayabilir?

Paydaşların kim olduklarını, neye ihtiyaçları olduğunu ve şirketin bu ihtiyaçları karşılamaya nasıl yardımcı olabileceğini açıkça tanımlanmalıdır. Şirketin asıl amacının peşinde tüm paydaşları harekete geçirmek için şirketin dört duvarının ötesine geçen bir iş görüşü vardır esasen. Bu yaklaşımda iş, tüm paydaşların karşılıklı yarar sağlayan karşılıklı bağımlılığına dayalı bir ekosistemdir. Bu mimari, hem şirket içinde hem de şirketin tüm paydaşlarıyla yalnızca şirketin amacına katkıda bulunmakla kalmayıp aynı zamanda her bir paydaş için harika sonuçlar yaratacak şekilde özenli ve özgün ilişkiler yaratan ve besleyen, işin merkezinde çalışanlara sahiptir.

 

  1. Doğru hırs seviyesini seçin:

Şirketinizin amacındaki hırs seviyesini kalibre ederken aşağıdakileri düşünün;

 

Zamansız bir özlemi dile getirin. Teknolojiler ve pazarlar gelişirken bile şirketinizin müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamaya nasıl devam edebileceğini düşünün. Örneğin Disney, “eşsiz hikaye anlatımının gücüyle dünyanın dört bir yanındaki insanları eğlendirmek, bilgilendirmek ve ilham vermek” için çabalıyor. Bu, animasyon filmler ve eğlence parkları yapmaktan çok daha ilham verici ve iddialı. Benzer şekilde, Apple'ın amacı "yaratıcı keşif ve kendini ifade etmeyi güçlendirmektir".

 

Doğru şirket amacına ulaştığınızı anlamak için, tüm bu çalışmanın, düşünmenin ve aramanın boş bir ifadeden daha fazlası olduğundan emin olmak istersiniz. Aşağıdaki beş kritere göre “Amaç” değerlendirmenizi yapabilirsiniz:

 

Anlamlı mı? Başka bir deyişle, insanların hayatında gerçek bir fark yaratıyor mu? Tüm paydaşlar için anlamlı bir fark yaratma potansiyeline sahip mi?


Otantik mi? Şirketteki insanların derinden önemsediği şeylerle örtüşüyor mu? Şirketin değerleri ile rezonansa giriyor mu?


Güvenilir mi? Şirketin benzersiz yeteneklerinden veya varlıklarından yararlanıyor mu? Şirket, önemli bir fark yaratacak şekilde teslimat yapabiliyor mu? Ticari anlam ifade ediyor mu? Böyleyse somut eylemlere dönüştürülebilir mi?


Güçlü mü? Şirketin hitap ettiği ihtiyaçlar önemli ve büyük mü? Bu ihtiyaçların karşılanması insanlığa ne kadar iyi geliyor?


Zorlayıcı mı?  Hem şirket içindeki hem de dışındaki insanlara ilham verecek ve harekete geçirecek kadar açık, spesifik ve ilham verici mi?

 

Bununla birlikte, güzel bir şekilde ifade edilmiş bir amacı ifade etmek yalnızca ilk adımdır.

 

Sıradaki adım powerpoint sunumlarındaki ve şirket web sitelerindeki amaç tanımın ötesinde, gerçekten gerçek olmasını sağlamaktır. Gerçekten eyleme dönecek bir amaç için ilk olarak, şirket amacını şirket stratejisinin temel taşı haline getirmek gerekir. İkinci olarak, her çalışanın bunu kendi bireysel hedeflerine  dönüştürmesi sağlanmalıdır. Üçüncü temel adım olarak da herkesin seçilen amacı desteklemek için elinden gelenin en iyisini yapabileceği ve vermeye istekli olduğu bir ortam yaratarak gerçek insan potansiyellerini serbest bırakmalarını sağlamakla olacaktır.



Sevdiğim Sözler


“Nereye gideceğinizi bilmiyorsanız hangi yoldan gittiğinizin bir önemi yoktur.”

Alice Harikalar Diyarında

3 görüntüleme

Son Yazılar

Hepsini Gör

HAYATIN HAKKINI VERMEK!

İçinde bulunduğumuz Pandemi dönemi kaynaklı taşıdığımız psikolojik hal  ruhsal dengemizi sağlıklı tutabilmemiz için  ayrı bir efor...

ANLAM DUYGUSU ile BAŞARMAK

İş Hayatımızdaki “Anlam Duygumuz” nedir diye kendimize sorsak acaba ne yanıt veririz? Ne demek bu “Anlam duygusu” derseniz “ Anlam...

Комментарии


    Paylaşımlarımızdan haberdar olun!

Bültenimize kaydolduğunuz için teşekkürler.

Thanks for subscribing!

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
bottom of page