top of page

YÖNETİMDE FARKINDALIK (YALIN FELSEFE) ve DEĞİŞİM YÖNETİMİ (2)

Geçen sayıda aktardığımız Yönetimde Farkındalık ve Yalın Düşünce konularından sonra bir şirkette değişim yönetiminin nasıl ele alınacağı konusunda görüş ve bilgilerimi sizlerle paylaşacağım.

 

Önceki yazıda belirttiğim gibi şirketimizin gerçek fotoğrafını çektikten sonra yani mevcut durumunu gördükten sonra ana hedefimiz değişim konusunda kesin ve net bir karar vermek olmalıdır.

20. yüzyılda, “Japonya’yı yeniden yaratan adam” olarak bilinen W. E. Deming, şöyle demiştir:

Hayatın iki temel yasası vardır:

1. Değişim kaçınılmazdır

2. Herkes değişime karşı koyar

 

İnsan yapı itibariyle alıştığını yapmayı, konfor alanında kalmayı ister. Değişim, alışılmış düzenden vazgeçmeyi, yeni alışkanlıklar benimsemeyi gerektirebilir. Hareketsiz bir dönemden sonra fizik egzersiz sonucu kasların tutulması gibi, duygular ve tutumlar da yeni koşullarda önce tutukluk yapabilir. Bu tutulmaya direnç diyoruz.

Değişime direnç göstermek doğal, ancak sonuç vermeyen ve kişinin yaşamını zorlaştıran bir çabadır.

 

 

Bu anlamda hızlı bir değişim süreci için her şeyin başı İNSAN olduğuna göre önce yeni İnsan Kaynakları Yönetim Modeli oluşturmalı, değişime buradan başlanmalıdır:

 

Klasik Personel Yönetimi

İnsan Kaynakları Yönetimi

İş odaklı

İnsan odaklı

Operasyonel faaliyetler

Performans ölçümü

Kayıt sistemi

Kaynak anlayışı

Statik bir yapı

Dinamik bir yapı

İnsan maliyet unsuru

İnsan önemli bir girdi

Kalıplar, normlar

Misyon ve değer

Klasik yönetim

Toplam kalite yönetimi

İşte çalışan insan

İşi yönlendiren insan

İç planlama

Stratejik planlama

 

Değişimlere liderlik edebilmek için, yönetiminde örnek bir lider olabilmek için ; ayrıca üst yönetici veya patron olarak  kendinizi  de değiştirmelisiniz:

1.    Kendinizi İşinize Adayın,

2.    Ortaya Anlamlı Güçlü Bir Amaç Koyun,

3.    Kararlara Katılımı Sağlayın,

4.    Başarıyı Ödüllendirin,

5.    Yetki Verin,

6.    Çalışanlarınıza Yapıkları İşin Önemli Olduğunu Hissettirin,

7.    İnsanların Aidiyet Özlemini Doyurun,

8.    Hız Kazandıracak Bir Güç, Ekip Oluşturun,

9.    Üyeliği Zorlaştırın,

10. “Biz Ruhu” Yaratın,

11.  İnsanlara Başarıdan Pay Verin,

12.  Çalışanları Sevdikleri İşe Yönlendirin,

13.  Kendinizi Çalışanlarınıza Adadığınızı Kanıtlayın.

 

Hangi kararı alır isek alalım,hangi yöntemi kullanır isek kullanalım unutmayalım ki doğru kararlar , doğru insanlar ile alınır,doğru insanlarla anılır.Örnek olarak değişim konusunda ABD'de yapılan bir araştırmada, Amerikan iş dünyası bugüne dek dünyada alınmış en başarılı 10 işletme yönetimi kararını şöyle belirlemiş;

 

 10. İsviçreli saat üreticilerinin, kendi markaları için birbirleriyle rekabeti sürerken, uluslararası düzeyde öteki ülkelerin saat üreticilerine karşı işbirliği yapma kararı vermeleri.

"İsviçre" ve "saat"'in bileşiminden oluşturdukları sözcüğü de, bu amaçla kurdukları ortak şirketin markası olarak belirlediler:"Swatch". Swatch ile birlikte, İsviçre'nin dünya saat piyasasındaki payı yüzde 15'ten yüzde 50'ye yükseldi.

 

9. Dell'in ürettiği kişisel bilgisayarları tüketicilere doğrudan kendisi satmaya karar verip organizasyonunu da bu amaçla yeniden düzenlemesi.

Bu karar sonucunda yalnızca dağıtım kanallarına ayrılan pay değil, şirketin gereksinim duyduğu işletme sermayesi maliyeti de önemli ölçüde düştü. Nihai tüketicilere doğrudan ulaşabilmek, Dell'e ürünlerinde müşteri taleplerine en uygun tasarımı en kısa sürede gerçekleştirme, stok maliyetlerini büyük oranda düşürme ve müşteri hizmetlerinde büyük atılım yapma olanağı kazandırdı.

 

8. Barbie bebeklerin üreticisi Mattel'in, Barbie'nin yanına erkek arkadaşı Ken'i ekleme kararı.

Ken, Barbie serisine eklenen ilk çeşitlemeydi; aynı zamanda, oyuncak bebeğe secere yaratmak, farklı kültürlerden yeni yeni akraba ve arkadaşlar eklemek yoluyla markayı daha da geliştirip güçlendirme politikasının da öncüsü oldu.

 

7. Antik çağ'da, Tebai kentinde bir köle sahibinin, kaçak bir kölesinin bulunup geri getirilmesi için bir duyuru yayınlatması.

Bu duyuru, dünyanın bilinen en eski reklamıdır ve dünya reklamcılığının başlangıcı olarak kabul edilir.

 

6. Coca-Cola'nın, eski geleneksel formülüne geri dönme kararı.

Yeni çıkarılan formül, lezzet testlerinden başarıyla geçtiği ve yeni ürünün tanıtımı için büyük bir reklam bütçesi ayrılıp harcanmaya başlandığı halde, şirket, sadık müşterilerinin istediklerine uyarak eski formülünü sürdürmeyi tercih etti.

 

5. Henry Ford'un, otomobil fabrikalarında çalışan işçilerin gündelik ücretlerine yüzde 100 zam yapması.

Ford bu kararı, otomobil satışlarının hızlanması üzerine almış; gündelik ücretleri 2.5 dolardan 5 dolara çıkarmıştı.

 

4. Japon otomotiv şirketi Toyota'nın, Amerikalı W. Edward Deming'in ortaya attığı kalite tekniklerini uygulamaya karar vermesi.

Amerikalı ve Avrupalı otomotiv firmalarının bu kararı izlemeye başlamaları 1980'leri bulmuştur. Oysa, Toyota bu kararı 1940'larda benimseyip "toplam kalite" anlayışını uygulamaya koymuştu. Bu yaklaşımdaki öncülüğü, Toyota'yı son yıllarda dünya otomotiv sektörünün zirvesine yükseltti.

 

3. Johnson & Johnson'ın, Tyleon adlı ilacı piyasadan toplama kararı.

Birilerinin Tyleon kapsüllerine siyanür bulaştıması yüzünden sekiz kişinin ölmesi üzerine, Johnson&Johnson kendileri için insanların yaşamının ve sağlığının şirket kararlarından daha önemli olduğunu açıklayarak piyasaya verdiği ilaçların tümünü toplayıp imha etti.

 

2. Apple'ın, dünyanın ilk kişisel bilgisayarını üretip piyasaya sürme kararı.

İlk kişisel bilgisayar olan Apple I'ın ardından Macintosh üretildi ve dünyanın en hızlı gelişen, ilerleyen sektörü böylece ortaya çıktı.

 

1. Bill Gates'in firması, Microsoft'un geliştireceği işletim sistemini başka bilgisayar üreticilerine de satabilmek için IBM'i ikna etmeyi başarması.

IBM'in bu sözleşmenn konusu olan MS-DOS işletim sisteminin geliştirme maliyetinin büyük bir bölümünü ödediği halde, Gates'in istediği hakkı da tanıdı. Bu karar Microsoft'un inanılmaz yükselişinin başlangıcını; IBM'in ise sarsılmaz olduğuna inanılan tahtının sallanmaya, dağılmaya başlamasını simgeler

 

 

İş zevkliyse eğer, hayat bir eğlencedir. İş görevse, hayat köleliktir.

M. Gorki

 

Gerçek trajedi, hedefine ulaşamamak değil, ulaşacak bir hedefe sahip olmamaktır.

B. E. Mayes

 

 

Kaynaklar:

  1. Toyota Tarzı-Jeffrey K.Liker,2004

  2. CU Haber,

 

0 görüntüleme

Son Yazılar

Hepsini Gör

REORGANİZASYON

Kurumlar belirli bir büyüklüğe eriştiklerinde, daha fazla  kurumsallaşmak istediklerinde veya yeni büyük bir proje aldıklarında bazen ...

Kommentarer


bottom of page