top of page

ŞİRKET YÖNETİRKEN PROAKTİF OLMAK

Türkiye’de Şirketlerimizin de etkilendiği  içinde halen yaşamak zorunda kaldığımız son ekonomik sıkıntının Şirketlerimize yansımasındaki temel yapısal ve temel yönetsel sebepleri bilmeden işlerimizin devamında kalıcı bir çözüm geliştirilebileceği düşünülemez.

 

Genel anlamda bu aşağıda da sunulan bu sebepleri  bir YAPILMAYACAKLAR LİSTESİ gibi de kabul edebiliriz. Mali Darboğaza düşen, Şirketlerdeki bu sebepleri özetlemek gerekirse; 

 

·        Şirketlerimiz global rekabetçilik anlamında yetersiz kalmıştır,

·        İhracat seviyesi yetersizdir, iç pazara daha çok odaklanılmıştır,

·        Yeterli katma değere sahip ürün üretilememektedir,

·        Katma değer düşük kaldığı için mevcut karlılıklar büyümeyi fonlayamamakta borçlanma ihtiyacı artmaktadır,

·        Operasyonlar ihtiyaç kadar serbest nakit yaratamamaktadır,

·        Finansmana ulaşım çok zorlaşmıştır,

·        Alternatif Sermaye araçları yeteri kadar kullanılamamaktadır ( Halka Arz, Sermaye Fonu Ortaklığı, Proje Finansmanı vb. )

·        Döviz pozisyonları terse düşmüştür, 

·        Satış Karlılıkları korunabilse bile Sermaye Verimi ve Sermaye Karlılıkları düşmektedir,

·        Öz kaynaklar erimektedir,

·        Alacak vadeleri açılmıştır,

·        Riskli ve şüpheli alacak pozisyonları artmıştır,

·        Finansal risk araçlarını bazıları etkin olarak kullanılamamaktadır (Hedging, Forward, Alacak Sigortası vb.,)

·        Stoklar artmıştır,

·        Gelir/Gider Bütçe tabanlı yönetim sistemleri yeterli seviyede değildir,

·        ERP/MRP vb. yazılımlar gerekli etkinlikte  kullanılamamaktadır,

·        Nakit Akışlar ve Nakit Akış Yönetimi sağlıklı değildir,

·        Yüksek tutarlı, geri dönüşü riskli bazı yatırımlar yapılmıştır,

·        Şirketlerdeki ortalama üretim etkinliği düşüktür (ortalama OEE %65),

·        İnsan Kaynakları alt yapısı yeterli değildir,

·        Orta ve Uzun vadeli Stratejik planlama ve yönetim eksikliği vardır.

 

 

Bu durumda aşağıdaki soruları sorarak Şirketimize adeta bir check-up yapmak mümkün olabilecektir. Bu soruların 15 adeti ve onun üzerine “Bu sorunun cevabı veya çalışması bizde yok veya yeterli değil”  diye cevaplıyorsanız lütfen profesyonel  destek alınız veya kendiniz eksiğinizi tamamlayınız. Şirket CHECK-UP SORU LİSTESİ:

 

1.    Gelir, Gider Bütçeniz var mı? Gerçekleşen durumla, Planladığınız durumu mukayese edebiliyor musunuz?

2.    3 yıllık Büyüme, Gelir, Gider, Yatırım vb. planlamanızdan oluşan  Mali Projeksiyonlarınız (İş Planınız) var mı?

3.    Büyüme hedefinizi nasıl belirliyorsunuz? Cari Büyüme Oranı nedir biliyor musunuz?

4.    Satışların artması hep iyi midir? Oto finanse edilebilir büyüme oranınızı hesaplamayı biliyor musunuz?

5.    İşlerinizi somut hedef ve göstergelerle yönetiyor musunuz?

6.    Ekiplerinizi ve Yöneticileriniz bu hedeflere ortak edip gösterge bazlı düzenli performans ölçebiliyor musunuz?

7.    Şirket Piyasa Değerinizi biliyor musunuz? Şirket Piyasa Değeriniz Taşınmazlarınızın değerinin kaç katı?

8.    Strateji nedir? Stratejileriniz var mı? İş Modelinden ne anlıyoruz? Bir İş Modeliniz var mı?

9.    Karı nasıl tanımlarsınız? Sadece satış karlılığını mı kullanırsınız?  

10. Sermaye karı nedir? Duran Varlık karlılığı nedir?

11. Nakit ile Kar aynı Şey midir?

12. Nakit Döngünüzü ve İşletme Sermayesi İhtiyacınızı hesaplamayı biliyor musunuz?

13. Giderleriniz sabit ve değişken gider olarak dağıtılmış durumda mı?

14. Başabaş noktanızı biliyor musunuz?

15. Maliyet ile Gider aynı şey midir?  Maliyet ve Gider İyileştirme Planlarınız var mı?

16. Her şey dahil 100 TL Maliyeti olan bir Ürünü %10 kar ile kaça satarsınız?

17. Standart Maliyet ile Fiili  Maliyet arasındaki farkı biliyor musunuz? Fiyatlamanızı hangi maliyetten yapıyorsunuz?

18. Satış Fiyatlamanızı  hangi karlılığı referans alarak hangi yöntem ile yapıyorsunuz?

19. Kapasite Kullanım Oranınızı Maliyet hesaplamalarında nerede, nasıl dikkate alıyorsunuz?

20. Verimliliğin etkisi maliyetlerde ve fiyatlamalarda nasıl hesaplanmalıdır?

21. Hammadde ve Yarı ürün Stoklarının ürün/müşteri maliyetlerine ve kara etkisini nasıl ölçüyorsunuz?

22. Fiili Stoklarınız ile Kağıt Üzerindeki Stoklarınız arasındaki farkı ölçüyor musunuz? Aradaki fark kabul edilebilir düzeyde mi?

23. Risk Yönetimi nedir? Olsa Olsa analizlerini kar, şirket değeri ve nakit akışı bazında yapabiliyor musunuz?

24. Nakit Akış Tablolarınız güncel mi?

25. Sektörünüzde bulunan firmalarla kendinizi mukayese edebiliyor musunuz? Rasyolarınızı karşılaştırabiliyor musunuz?

26. Yatırım Fizibilitesi yapmayı biliyor musunuz? Fizibilitelerinizi yatırımları yaptıktan sonra doğruluyor musunuz?

27. Operasyonlarınız  ile Finansallarınız arasındaki bağlantıyı ortak göstergeler üzerinden okuyabiliyor musunuz? 

                       Bu 27 soru kurumunuzun hangi sağlıkla yönettiğinizin ip uçlarını Size verecektir. Eksikliklerinizden korkmayın. Hiçbir şey için geç değildir. Hemen şimdi ne yapılması gerekiyor ise onu yapın. En iyisini ve en doğrusunu Siz bulacaksınız.

 

Sevdiğim Sözler: “Oyunun kurallarını öğrenmek zorundasınız. Böylece herkesten iyi oynayabilirsiniz A. Einstein

4 görüntüleme

Son Yazılar

Hepsini Gör

REORGANİZASYON

Kurumlar belirli bir büyüklüğe eriştiklerinde, daha fazla  kurumsallaşmak istediklerinde veya yeni büyük bir proje aldıklarında bazen ...

コメント


bottom of page