top of page

ŞİRKETLERİN ENTELEKTÜEL SERMAYE ÖLÇÜM KRİTERLERİ NELERDİR? PERFORMANS İZLEME GÖSTERGELERİ (KPI) OLARAK TANIMLANABİLİR Mİ?

Önceki sayıdaki yazımızda Entelektüel Sermaye denilen kavramın bir şirketin “bilgiye sahip olma, güncelleme ve işleme yeteneği” olduğunu tanımlamıştık. Entelektüel Sermaye seviyesinin özellikle yatırımcılar tarafından hesaplama ölçüm birimi olarak kabul edilen değerleme katsayısı ( çarpan/multiplier) üzerinden şirketlerin değerine olan etkisinin çok önemli bir boyutta olduğunu açıklamıştık.

      

Bir şirket mensubunun ana hedefinin “şirket değerini artırmak” olması gerektiğini belirterek, entelektüel sermaye ile ilintili bütün faaliyetlerin şirket değerini artırıcı etkisini örnek bir hesaplama ile aktarmıştık.

Bu sayımızda ise bahsi geçen kavramın ölçütleri konusunu biraz daha detaylandıracağız.

 

Entelektüel Sermaye  yerine şirketimizin  mali tablolarında (bilanço)  yer aldığı gibi daha işlevsel  bir isimlendirme ile kullanılan diğer tanımını kullanmayı tercih eder isek  aynı tanımı bu sefer “ Maddi Olmayan Duran Varlıklar (Intangible  Assets) ” olarak da yapabiliriz.

 

Entelektüel sermayenin yani bilançolarımızdaki adı ile  “ Maddi Olmayan Duran Varlıkların” ölçülmesi, bilgi yönetimi alanında giderek büyüyen bir ilgi alanıdır. Bazı kuruluşlar tarafından ölçümler geliştirilmekte ve uygulanmaktadır ancak bu ölçüleri daha iyi tanımlamak için uluslararası anlamda var olanlardan daha fazla araştırma yapılması gerekmektedir.

 

Maddi Olmayan Duran Varlıkları, muhasebe tanımı olarak bir harcama şeklinde ortaya çıkan ve fiziki yapıya sahip olmayan duran varlıklardır. Bunlar da maddi duran varlıklar gibi bir yıldan daha uzun süre kullanılan, aşınma yıpranma ve değer kaybına uğrayan değerlerdir” şeklinde tanımlayabilir ve muhasebesel açıdan aşağıdaki şekilde sınıflandırabiliriz:

 

i.                 Patentler,    

ii.                İmtiyazlar,   

iii.              Şerefiye,               

iv.              Ticaret Ünvanı,      

v.               Ticari Marka,         

vi.              Telif Hakları,                   

vii.            Kuruluş ve Örgütlenme Giderleri,         

viii.           Araştırma ve Geliştirme Giderleri,

ix.              Özel Maliyet Bedeli

 

Konumuz muhasebe gözü ile bu detaylara girmenin ötesinde diğer sayıda işlediğimiz Entelektüel Sermayenin ölçütlerini biraz daha detaylı olarak incelemek ve bunların şirketimizin performans izleme göstergeleri olup olamayacağını belirlemektir.

 

Ölçülemeyen bir bilgi yönetilemez. Bir şeyi ölçebildiğiniz ve sayılarla ifade edebildiğiniz zaman, onun hakkında bir şeyler biliyorsunuzdur; ölçemiyorsanız, rakamlarla ifade edemiyorsanız, bilginiz daha zayıf ve yetersiz türde bir bilgiye dönüşür.

 

 

            

 

Entelektüel Sermaye için yapılan kapsamlı çalışmalar sonucu geliştirilmiş olan mevcut ölçütler ‘den  bazıları aşağıda bilgilerinize sunulmuştur:

 

1. ICM Group’un, Entelektüel sermaye konusunda şirketlerin şu an ne ölçtükleri hakkındaki çalışmasından (1998), şu ölçütler çıkarılmıştır:

 

(1A) Değer Çıkarımı

  • Yeni ticari faaliyetlerden kaynaklanan karlar

  • Net varlık değeri getirisi

  • Toplam varlıklar

  • Yeni ticari faaliyetlerden kaynaklanan gelirler

  • Piyasa değeri

  • Bekleyen  patentler

  • Yeni ticari faaliyetlerden kaynaklanan varlık getirisi

 

(1B) Müşteri sermayesi

  • Pazar payı

  • Müşteri takdiri

  • Memnun müşteri endeksi

  • Yeni müşterilerin/yeni piyasaların/önderliklerin vs. sayısı

  • Yıllık satış/müşteri

  • Ortalama müşteri hacmi

  • Müşteri ile irtibat ile satış yanıtı arasında geçen ortalama süre

  • Satış görüşmelerinin tamamlanan satışlara oranı

 

(1C) Yapısal sermaye

  • İdari harcamalar/toplam gelirler

  • İşlem süresi, ödeme

  • Bilgisayarlar /çalışanlar

  • Hatasız dosyalanan kontratlar

  • Kurumsal kalite başarımı

  • BT’ye yapılan yatırım

 

(1D) Değer yaratma

  • Eğitim harcamaları/çalışan

  • Ortalama müşteri-şirket çalışma süresi (ay cinsinden)

  • Temel araştırmalara yatırılan Ar&Ge

  • Ürün tasarımına yatırılan Ar&Ge

  • Yeni ürün destek ve eğitim yatırımları

  • Memnun müşteri dizini

  • Müşteriyle ilişkiye yapılan yatırım /müşteri

  • Eğitim harcamaları/idari harcamalar

  • Uygulamalara yatırılan Ar&Ge

 

(1E) İnsan Sermayesi

  • Şirkette ortalama hizmet süresi

  • Çalışan sayısı

  • Müdür/Yönetici sayısı

  • Gelirler/çalışanlar

  • Çalışan iş hacmi

  • Kadın yöneticilerin sayısı

  • Kar/ çalışan

  • Çalışanların yaş ortalaması

  • Muaf tam zamanlı çalışan sayısı

  • Tam zamanlı muaf çalışanların yaş ortalaması

  • Yüksek Lisans Derecesine sahip şirket yöneticisi yüzdesi

 

2. Roos vd. (1998), Entelektüel sermaye bileşenleri için aşağıdaki göstergeleri geliştirmişlerdir:

 

(2A) İnsan sermayesi (yeterlilik, tavır, entelektüel kıvraklık)

  • Yüksek lisans derecesine sahip çalışanların yüzdesi

  • BT okur yazarlığı

  • Eğitim süresi / çalışan

  • Ortalama istihdam süresi

  • Bilgilendirme için ayrılan süre

  • Üst düzey personelin strateji ve eylemlerini anlatmak için harcadığı süre (örtüşmeli uzmanlık)

  • Liderlik Geliştirme programları

  • Motivasyon Geliştirme programları

  • Uygulanan çalışan önerilerinden sağlanan tasarruf

  • Önerilen yeni çözümler/ürünler/süreçler

  • Öz geçmiş değişkenliği dizini (birey ve grup düzeyinde)

  • Şirket çeşitlenme dizini

 

(2B) Yapısal sermaye (ilişkiler, organizasyon, yenileme ve oluşturma)

  • Açıklanan tedarikçi/müşteri alım satım yüzdesi

  • Müşteri ile ilişkinin uzunluğu

  • Ortak memnuniyeti dizini

  • Müşteri tutma

  • İdari giderler / toplam gelir

  • Patent/yazılım/veri/veritabanı vs.’nin gelirleri

  • Hatasız tamamlanan işlemler

  • Döngü /işlem sayısı

  • Yeni ürünlerin alım satımlarının yüzdesi

  • Eğitim çabaları – harcama/çalışan, saat/çalışan

  • Yenileme harcamaları / işletim harcamaları

  • Sunulan yeni patentler/yazılım/ vs.

 

3. CMA (1999) ‘ye ait “Bilgi varlıklarının ölçülmesi” hakkındaki rapor taslağında, Entelektüel sermaye için diğer ölçütlerden de bahsedilmiştir, örneğin:

 

  • Yeni ürünlerin sayısı

  • Yeni müşterilerin sayısı

  • Dolar cinsinden hasılat / büyüme ve karlılık

  • Müşteri satış gelişimi yüzdesi

  • Üretkenlik / Verimlilik yüzdesi

  • Gözden geçirilen operasyon sayısı

  • Geliştirilen operasyon sayısı

  • Geçici /toplam istihdam oranı

  • Kaydedilen patenlerin sayısı

  • Öneri kutusundan uygulanan fikir sayısı

  • Geleneksel kalite göstergeleri

  • Müşteri memnuniyeti

 

4. Entelektüel sermaye ölçütlerinin son ana kümesi, Skandia’dan Leif Edvinsson ile MIT’den Michael Malone tarafından oluşturulan “Evrensel Entelektüel Sermaye Raporu’nda” derlenmiştir. Bu ölçütler şunlardır:

 

(4A) Mali odak

  • Toplam varlıklar

  • Toplam varlıklar /çalışan

  • Gelirler / toplam varlıklar

  • Karlar/ toplam varlıklar

  • Yeni ticari faaliyetlerden kaynaklanan gelirler

  • Gelir/çalışan

  • Ürün ve Hizmetlerin müşteri beklentilerine uygun hızda üretilmesi (taktime iyileştirmeleri) 

  • Karlar /çalışan

  • Piyasa ortalamasına nazaran kayıp ticari gelirler

  • Piyasa değeri

  • Net varlık değeri getirisi

  • Yeni ticari faaliyetlerden kaynaklanan net varlık getirisi

  • Katma değer /çalışan

  • Katma değer / BT çalışanı

  • BT yatırımları

  • Katma Değer /müşteri

 

(4B) Müşteri odağı

  • Pazar payı

  • Müşteri sayısı

  • Yıllık satış/müşteri

  • Kaybedilen müşteriler

  • Ortalama müşteri ile ilişki süresi

  • Ortalama müşteri hacmi

  • Müşteri takdiri

  • Şirkete gelen müşteriler ve şirketin Web sitesindeki başarıların sayısı

  • Müşterileri ziyaretle geçirilen gün sayısı

  • Müşteriler /çalışanlar

  • Gelir yaratan personel

  • Müşteri ile irtibat ile satış yanıtı arasındaki ortalama süre

  • Satış irtibatlarının tamamlanan satışlara oranı

  • Memnun müşteri dizini (örneğin, elektronik müşteri irtibatı/desteği/hizmet, iade edilen metanın sayısı, yapılan geri ödemelerin sayısı vs.)

  • BT yatırımı /satış elemanı (belki de, reklamlar için kullanılan dolarlar ve bunların etkinliği)

  • BT yatırımı / hizmet ve destek çalışanı

  • Müşterilerin BT okur yazarlığı

  • Destek harcaması/ müşteri

  • Hizmet gideri / müşteri/ yıl

  • Hizmet gideri/müşteri/ irtibat

 

(4C) Süreç odağı

  • İdari giderler /toplam gelir

  • İdari hataların maliyeti / yönetim gelirleri

  • İşlem süresi, yapılan ödemeler

  • Hatasız dosyalanan sözleşmeler

  • İşlev puanı /çalışan-ay

  • PC ve laptop/ çalışan

  • Ağ yeterliliği /çalışan

  • İdari gider / çalışan

  • BT giderleri /çalışan

  • BT giderleri /idari harcamalar

  • İdari giderler /brüt prim

  • BT kapasitesi (CPU ve DASD)

  • BT stokundaki değişiklik

  • Kurumsal kalite başarımı (örneğin, ISO 9000)

  • Kurumsal performans / kalite hedefi

  • Üretimden kaldırılan BT stoku / BT stoku

  • Artık satır BT stoku / BT stoku

  • BT kapasitesi/ çalışan

  • BT performansı / çalışan

 

(4D) Yenileme ve geliştirme odağı

  • Beceri geliştirme giderleri /çalışan

  • Memnun çalışan dizini

  • İlişki yatırımı /müşteri

  • Eğitim saatlerinin payı

  • Geliştirme saatlerinin payı

  • Fırsat payı

  • Ar& Ge giderleri / idari giderler

  • Eğitim gideri /çalışan

  • Eğitim gideri / idari gider

  • İş Geliştirme gideri /idari gider

  • 40 yaş altı çalışanların payı

  • BT geliştirme gideri /BT gideri

  • Eğitime yapılan BT harcamaları /BT harcamaları

  • Ar&Ge kaynakları / toplam kaynaklar

  • Yakalanan müşteri fırsat tabanı

  • Ortalama müşteri yaşı, eğitimi, geliri

  • Müşterinin şirketle ay cinsinden ortalama ilişki süresi

  • Eğitim yatırımı /müşteri

  • Müşteriyle doğrudan iletişim / yıl

  • Ürünle ilgili olmayan harcama/müşteri/yıl

  • Yeni Pazar oluşturma yatırımları

  • Yapısal sermaye oluşturma yatırımı

  • EDI sisteminin değeri

  • EDI sistemindeki güncellemeler

  • Yeni ürünlerin (iki yılın altı) şirketin tüm ürün ailesine oranı

  • Temel araştırmaya harcanan Ar & Ge

  • Ürün tasarımına yatırılan Ar & Ge (örneğin, ürün/tasarım/vs’nin kalitesi, miktarı ve çeşidindeki değişikliklere yatırılan dolarlar)

  • Uygulamalara yatırılan Ar& Ge

  • Yeni ürün desteği ve eğitimine yapılan yatırımlar

  • Şirket patentlerinin ortalama yaşı

  • Bekleyen patentler / geliştirilen yazılım, veri, veritabanları

 

(4E) İnsan odağı:

  • Liderlik dizini

  • Motivasyon dizini

  • Güçlendirme dizini

  • Şirketin çalışanlarının/çalışan hisselerinin sayısı (çalışanlara it hisselerin yüzdesi, şirket hisselerini satın alabilmeler için çalışanlar için programlar, vs.)

  • Çalışanların iş hacmi

  • Şirkette ortalama çalışma süresi

  • Yönetici sayısı

  • Kadın yöneticilerin sayısı

  • Geçerli ticaret ve BT deneyimine sahip çalışanların yaş ortalaması ve sayısı

  • Eğitimde geçirilen süre (gün/yıl)

  • Personelin BT okur yazarlığı

  • Müdürlerin sayısı

  • Kadın müdürlerin sayısı

  • Tam zamanlı ya da kadrolu çalışanların sayısı

  • Tam zamanlı ya da kadrolu çalışanların yaş ortalaması

  • Tam zamanlı ya da kadrolu çalışanların şirkette ortalama çalışma süresi

  • Tam zamanlı kadrolu çalışanların yıllık iş hacmi

  • Tam zamanlı kadrolu çalışanlar için eğitim, iletişim ve destek programlarının kişi başına yıllık maliyeti

  • Çalışma saatinin %50’sinden azını kurumsal bir tesiste geçiren tam zamanlı ya da kadrolu çalışanlar

  • Tam zamanlı kadrolu çalışanların yüzdesi

  • Eğitim, iletişim ve destek programlarının kişi başına yıllık maliyeti

  • Tam zamanlı kadrolu çalışanların şirkette ortalama çalışma süresi

  • Tam zamanlı kadrolu çalışanlar için eğitim ve destek programlarının kişi başına yıllık maliyeti.

  • Yarı zamanlı çalışanların ya da tam zamanlı olmayan sözleşmelilerin sayısı, sözleşmenin ortalama süresi

  • İşletme, bilim ya da mühendislik, sosyal bilimlerde yüksek lisans derecesine  sahip şirket yöneticileri

        

 

Yukarıda belirtilen kriterlerden de anlaşıldığı üzere Entelektüel Sermaye  Ölçütleri büyük bir oranda aynı zamanda şirketimize ait bir performans izleme göstergesi olarak tanımlanabilir ve düzenli olarak takip edilebilir.

 

Dergimizin sonraki sayısında, başarılı bir şirket yönetimi için yukarıda belirtilenlerden başka; değişen iş dünyasının kurallarına uygun ilave hangi ölçütlere ihtiyaç duyabileceğimizi toparlayıp buradan hareketle özellikle geçtiğimiz 10 yıllık perspektifte değişen iş dünyasındaki son gelişmeler ışığında, Türkiye’yi de etkisine alan, gelecek planlamalarında çok işinize yarayacağına inandığım, şirket gündemlerinize alabileceğiniz  finansal ve mali değerlendirme kriterlerini  aktaracağız.

 

Sevdiğim sözler:

 

“Çağımızın bir özelliği de, araçların kusursuzluğu yanında amaçların belirsizliğidir.”

 Albert Einstein

0 görüntüleme

Son Yazılar

Hepsini Gör

REORGANİZASYON

Kurumlar belirli bir büyüklüğe eriştiklerinde, daha fazla  kurumsallaşmak istediklerinde veya yeni büyük bir proje aldıklarında bazen ...

Commentaires


bottom of page